Wednesday, October 5, 2011

A little Thinking



Pagi ni je I did a lot of thinking..
Fikirkan pasal macam-macam..
Hmm..
Ok to be exact, fikir pasal kelalaian sendiri, kealpaan, kemalasan..
Untuk improve diri..untuk improve rohani..untuk improve ibadat..


Sedih..


How am I gonna be a good mother, a good parents, to my kids..
If me myself  have lack of knowledge, lack of ibadah, lack of everything! 
Back then when I was a kid my dad was and still very strict on Ibadat.
He taught us everything.. Mengaji, Solat, bacaan dalam solat, he will asked us to recite bacaan dalam solat and betulkan tajwid, ajar cara wudhu' yang betul..bacakan Hadis, makna hadis, ajar abang saya jadi Imam and kami makmum, Everything!!!!!!


Ustaz dekat ofis saya kata saya pandai mengaji, (mind u, dulu every morning we start our day with reciting the Quran beramai-ramai dekat ofis, it's somehow a tradition tapi bila dah tukar bos dah tak praktik dah :'(  ), sampai suruh saya masuk Tilawah (ok..ini lawak!) and everytime dia cakap camtu, saya sangat bangga dengan abah sebab abah yang ajar saya ngaji sampai pandai. Sebab abah cakap, abah malu kalau orang lain yang ajar anak-anak dia mengaji. Hmm..


Selalu bila dah tertido sebelum solat Isya' (tertido lepas buat homework) abah akan kejut sampai bangun. Kadang2 sampai 1 jam abah tggu saya bangun, dah nampak saya atas sejadah baru lah abah masuk bilik tidur. Tak kisahlah pukul berapa 1 ke 2 pagi ke..takde kompromi pasal solat.
If let say abah and mak tau saya tertinggal solat, sehari la akan dengar mak abah membebel kalau tinggal solat macamana belajar nak berkat, rezeki tak lekat, etc etc sambil bebel sambil geleng-geleng kepala tanda sangat sesal dengan saya.. :(


While mak pulak very strict on the education. Garang ok mak dulu. Mak buatkan time table untuk revision, Tengokkan kami study, No TV at all. Sampai keluar bilik nak pergi dapur minum air pon kene marah. Biar dia ambikkan air or ambikkan apa2 tapi never step out the room masa study. Hoihh teringat je pun dah gerun. Paling garang ialah pasal kebersihan dan kekemasan. Ok ini banyak sangat nak cerita tapi malas.


Satu perangai saya yang keji, suka solat akhir waktu. Sangat Keji.
Jaga solat, bukan setakat tidak tinggal solat, tapi lebih dari itu.
Jaga waktu solat awal waktu, jaga bacaan solat, jaga khusyuk solat. (Ok ini paling susah).
Lepas jaga semua, baru la ikhlas hati kita untuk solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu.
Dan lepas tu menyusul la ibadat-ibadat lain yang kita buat dengan ikhlas (Mengaji-Dengar ceramah-Baca tafsir Al-Quran-Baca Hadis-Tambah ilmu agama-Belajar tajwid etc etc).


Saya sangat percaya solat yang sempurna akan pelihara keperibadian kita.


Tak taulah kenapa saya tulis ni dekat blog. Maybe sangat sedih dengan diri sendiri. I just wanna be like my parents.


Bye.. :'(



No comments: